dinsdag 5 februari 2008

Weg


Het gebeurde vrijdag al, maar tot nu toe had ik ijdele hoop op een eerlijke vinder. Al eerder gebeurd tenslotte,maar dit keer niet.
Vrijdag was ik even in de plaatselijke bibliotheek, jas over de stoel gehangen en in het "leescafé" een krant gescoord. De stoel met jas op 3 meter afstand achterlatend draaide ik mijn rug er naartoe. Ik zag niemand, maar toen ik weer vertrok miste ik ineens mijn portemonnee. Balen..waar ben ik geweest.. De route terug gereden, de drogist in dezelfde straat binnengelopen en boodschappen gedaan, dus terug maar niks gevonden uiteraard. Nu ben ik onthand. Rijbewijs, bankpasjes, abonnementen en klantenkaarten zaten erin. De 10 euro mogen ze houden, maar de rest wil ik terug. Steeds meer heb ik de indruk dat hij gewoon uit de jas "gerold" is, temeer omdat de dag erop iemand met een rugtas er vandoor ging. Mijn visitekaartjes zitten erin met naam en telefoonnummer, ze kunnen me allicht even bellen of de portemonnee anoniem in de brievenbus gooien zoals een aantal jaren geleden.

Goed, wat doe je dan? Naar de bank. Omdat ik geen legitimatie meer had eerst naar de politie en aangifte van vermissing gedaan, daarna pasjes laten blokkeren. Een bankdame moet dan met je mee als je geld wilt hebben en pint dat voor je. Vervelend, en op vertoon van PV aangifte vermissing rijbewijs geld gehaald. Gister nieuwe pasjes aangevraagd, en pasfoto's laten maken. "Niet zo chagrijnig kijken hoor" zei de fotograaf. Wat wil je met die toestanden.. Bij de gemeente blijk je ook nog eens
€ 15,- boete te moeten betalen als je rijbewijs vermist is. Zelfs als 'ie met geweld geroofd is..Zonder pinpas heb ik echter weinig geld op zak, dus ik wacht even tot de pasjes geleverd worden.

Verloren en gevonden voorwerp;en worden sinds een jaar beheerd door "Ben Kwijt" een project dat door collega's wordt gerund. Zo deed ik online een melding en kreeg ik de bevestiging van één van onze leidinggevenden terug per mail. Wel apart dat je nu als "slachtoffer" staat geregistreerd. Inmiddels al de nodige stappen ondernomen om mijn NS kaart en andere kaarten te vervangen. Ik baal nog het meeste van de onkosten die ik ervan heb. NS wil €11,- hebben, dierentuin €5,- en gemeente €15,50, bovenop de €40,- die een rijbewijs normaal al kost. Klantenkaarten zijn de minste zorg, die kosten niks. Zo afhankelijk zijn we van kaarten.. maar ik heb de hoop inmiddels al bijna opgegeven dat ik het spul ooit terugkrijg, dus ik zal er wel aan moeten geloven..

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat is balen!
Maar nog eventjes afwachten kan geen kwaad. Ik was ooit ook heel snel met aanvragen van vervangende passen, rijbewijs en lidmaatschapskaarten van de kinderen en mijzelf na een autokraak. Op de Veluwe! (natuurlijk laat ik nooit tassen in de auto liggen, net die éne keer dus wel). Achteraf bleek alles maar dan ook alles behalve het geld terug te komen, de schooltassen met discmans en grafische rekenmachine en al. Het werd op drie verschillende plaatsen gedumpt. Het meeste was helaas door de regen onbruikbaar geworden. En voor de nieuwe papieren was inmiddels betaald.

AnJoyMe zei

Het is dan bijna of je niet meer bestaat... zonder die pasjes!

Misschien een geluk bij een ongeluk: de leraar van kleine Zus overkwam hetzelfde, alleen zat hij op dat moment net voor een knus lang weekend in Engeland. Dat werd toen dus wel een héél lang weekend...

Ik zal duimen dat je het allemaal gauw weer op orde hebt!

Anoniem zei

Zoals je gezien hebt is je 'leefgeld' voor woensdag binnen.
Mocht je nog meer geld nodig hebben dan is de buurman van 72 altijd bereid iets over te maken.

Anoniem zei

Sterkte ermee!
En doe iets leuks om jezelf te troosten.

René zei

Wat een ellende, vooral alle rompslomp en het geregel bij instanties is irritant. Succes ermee.

Anoniem zei

Ontzettend frustrerend. Gelukkig leeft iedereen met je mee zo te lezen, dat geeft wat troost. Maar ook heel vervelend dat je overal moet betalen voor een duplicaat. En dan moet je van de fotograaf nog lachen ook, tjonge, valt er iets te lachen dan?

kraker zei

Dat is best balen mies, Donders vervelend.
Ik hoop dat er nog eerlijke vinders zijn. Zou mooi zijn.
Reken er maar niet op.
en wat je al schreef, het kost altijd geld, rijbewijs boete etc.

Sterkte.

Kraker.

Michel zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Onlangs verloor ik ook mijn portemonnee met alles er in. Zoeken en zoeken. Op laatst dan maar naar het politiebureau. En daar lag hij, een briefje van de eerlijke vindster erbij. Dan knap je toch een heel stuk op!!!!!

Rogiers wartaal zei

ja is minder, en balen na tuurlijk helaas kan je er niets tegen doen.

Wordt nu wel weer tijd voor een verhaal of niet :)


groeten