woensdag 23 april 2008

Sint Joris' dag (Djurdjevdan)

Het is prachtig weer, alles loopt uit en kwinkeleert. De lente is uitgebroken.
Tijd van en voor vernieuwing. In de literatuur en de mystiek bestaat een patroon (als in beschermheilige) voor het weer: Sint Joris. Jawel, de beroemde drakendoder. Het is zijn dag vandaag. Ik meen me een ander blog te herinneren met een heroïsche afbeelding van deze geharnaste schrik der megareptielen. De maagd die gered moest worden stond er verveeld bij.. Inmiddels is Joris zelf een dinosaurus geworden, in ons land wordt er niets aan gedaan, hoewel het de naamdag van alle Georges, Jorissen en Sjorsen en wat dies meer zij is. Mijn voorliefde voor de Balkan deed me ook lezen over het gebruik in Servië; Djurdjevan heet het daar. Een feest van nieuw begin dat zowel door moslims, Katholieken, Orthodoxen als Roma zigeuners gevierd wordt. Laatstgenoemde groep heeft het "uitgevonden" en noemt het "Ederlezi" wat ongeveer hetzelfde betekent.
Met je meisje door de straten lopen terwijl de zon op je bol schijnt. Of juist niet, zoals zoveel liedjes uit die contreien nogal tragisch zijn, ze hebben daar de "Weltschmerz" uitgevonden. De groep "Bijelo Dugme" (witte knoop, ja kom er maar eens op) zingt dat ze het ochtendlicht door het venster zien en bidden:

Evo zore, evo zore
Bogu da se pomolim
evo zore, evo zore
ej, Djurdjevdan je
a ja nisam s onom koju volim

"Daar is de dageraad,
God helpe mij,
Het is Djurdjevdan
en ik ben niet samen met degene die ik liefheb"

Tja, soms zit het mee en soms zit het tegen.. Nu, het harnas dan maar aangetrokken en op jacht naar hagedissen en te redden maagden. Dat kan tegenwoordig gelukkig va achter je PC. Ten strijde dus! Even het clipje erbij, let op de meerstemmige lijn, ik vind dit erg mooi, het is een traditional in zowel Kroatië als Servië.





En nu naar buiten!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

ZO is het in de Balkan begonnen dus, eerst draken doden en inplaats van een fatsoenlijk fokprogramma, elkaar maar onder handen nemen. Tijd om een paar komodovaranen te importeren. Dat zijn tenslotte draken. Alternatief is natuurlijk de tradionele schoonmoederjacht. Een eeuwenouwd Spokanisch gebruik. Eerst flappen en dan jagen!

Anoniem zei

Dat andere blog, wellicht dat van mij?:
http://gelkinghe.web-log.nl/gelkinghe/2008/04/rare-draak.html

Overigens is het zo dat de draken die Joris verslaat in de loop der eeuwen steeds groter worden. Rond 1500 zijn die nog van het formaatje Komodo-varaan, maar schilders uit onze tijd maken er inderdaad kolossale dino's van.

Michel zei

@ Gelkinghe; jouw draken zien er imposanter uit op, inderdaad,jouw blog. Weer een andere "insteek" om het in stijl te houden.

René zei

Tegenwoordig hoef ik voor muziek uit de Balkan niet ver meer te gaan, ze spelen gewoon op straat in het centrum van Eindhoven. Volgende keer naar Belgrado ipv Vlieland ?

kraker zei

Muziek uit de balkan is weer eens wat anders dan jantje smit hahaha. Maar serieus ik vond het wel mooi klinken, leuk filmpje.