zondag 8 juni 2008

Behouden vaart?


Ik wilde hier al een tijdje over bloggen, want het is de 29e mei al gebeurd.
Een stukje jeugdsentiment is verdwenen. Als fanatieke Vlieland liefhebber is dit voorval iets wat me droevig stemt. De oude veerboot is niet meer.

Na vele omzwervingen, o.a. als partyboot in de Rotterdamse haven kwam het schip weer terug naar Harlingen. Veel mensen wilden het als rondvaartboot of alternatief vervoer naar Vlieland terug hebben, maar vanwege een "kettingbeding" heeft Rederij Doeksen bedongen dat het schip nooit meer op de oude route mocht varen. Hier de berichtgeving op Omrop Fryslân. In het Fries natuurlijk.





Enkele jaren geleden is het verkocht aan Liberia, om daar de bevoorrading van een kleine havenstad te gaan verzorgen. Gezien de situatie in dat land (ligt in puin na een oorlog) is het niet zo'n wonder dat het onderhoud te wensen overliet, bovendien werd het schip verkeerd en te zwaar beladen. Het ging goed mis; de ex "Oost Vlieland" kapseisde, waarbij twee mensen verdronken. Het schip ligt nu onder water in de haven, of het ooit gelicht wordt is maar zeer de vraag.

Ik ben mijn vakanties op Vlie jaren met deze boot begonnen. Het gevoel begint al aan boord. De mooie houten lambrizering en de met smaak ingerichte salons deden je vermoeden dat dit niet zomaar een veerboot was. Het werd gebouwd door een werf die gespecialiseerd was in jachtbouw. De eerste "schoorsteen" op het dek was eigenlijk een trappenhuis naar de onderste dekken, maar gaf het schip wel een aparte "look".
Het was een echt schip. Op de Noordzee een stuk met forse zeegang op de voorplecht staan met het schuim om je oren. Prachtig..

De tijden veranderen, de schepen ook. Het moderne schip vind ik erg mooi, maar uit nostalgie zal ik altijd aan de oude dame blijven denken. Ik weet van enkele bloggers dat ze het eiland net als mij kennen, ook voor hen is dit stukje..

Vaarwel, oude dame..bedankt voor alle veilige overtochten!


.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Daar ben ik dus ook een keer of drie vier mee naar Vlieland geweest. Op zich hoeft het schip niet verloren te zijn, toch? Ik neem aan dat de bergingskosten een stuk minder zijn dan de aanschaf van een nieuwe tweedehands veerboot.

Michel zei

@Gelkinghe: Liberia ligt in puin en er zijn geen zware kranen die de klus kunnen klaren, bovendien is zeewater funest en treedt de roest vrijwel direct in. Voor ze het schip lichten zal er heel wat schade ontstaan..

Anoniem zei

Getverderrie..wat kun je het mooi schrijven. Zelf ben ik nog nooit in gelegenheid geweest om 1 van onze eilanden te bezoeken. Maar jij hebt het zo mooi geschreven dat ik een snik voel!

Anoniem zei

Ik kan me de boot ook nog goed herinneren. De oude Vlieland-boot en dan weet iedereen welke je bedoelt, ondanks dat er al heel wat oude boten zijn. En soms vind je op Vlieland nog een ansichtkaart met de oude Vlielandboot erop. De nieuwe is prachtig, met die ramen enzo echt heel mooi. Maar dat de oude Vlieland-boot zo moet eindigen had ze niet verdiend.