vrijdag 8 mei 2009

Het tuinhuis van mijn vader



Na het coniferenverhaal vorig jaar besloten mijn ouders om de tuin drastisch anders in te richten. Een tuinhuis moest er komen! Nu bleek dat nog niet makkelijk te zijn, de bomenman had de stronken van de coniferen te ondiep weggefreesd. Zand erover, letterlijk. Nu moest er een fundering worden gelegd, want bouwen op zand is niet verstandig, zo gaat het verhaal. Opnieuw kwam de bomenman en hij freesde met grote vreze.. Vervolgens moest alle zavel (houtsnippers) worden afgevoerd en nieuw zand worden opgebracht. Twee kuub zand in grote zakken werd op de oprit gedeponeerd en broerlief en ik schepten er kruiwagens vol mee. Buurman schatte met een kennersblik in hoeveel hij nodig had, waar het moest komen en hoe het huisje verder moest staan.
Iik wist nooit wat "Gegist bestek" betekende, tot ik hem in gedachten zag staan en hij de hele zaak al in een paar minuten had berekend.

Een vlakke zandvloer was het gevolg, er werd beton op gestort en inmiddels waren de planken en wanden gebeitst. Een onoverzichtelijke puzzel voor ons, maar niet voor buurman. Het dak ging erop, er werden "shingles" op getimmerd en daar stond het huisje te pronken, op nog geen meter afstand van het appelboompje dat inmiddels het afbouwen vierde met een bloesempracht. Tegels en een tuinset erin, en voldaan zaten de heer en dame des huizes te kijken hoe de ochtendzon alles verwarmde. Ook de schutting was klaar, het is gedaan met heggen snoeien. Ik moet zeggen; het is prachtig geworden! Ik was een beetje triest van de coniferen, die ik als kind eens bijna in de fik heb gestoken.. Maar dit is gewoon erg mooi! Overtuig u zelf..

6 opmerkingen:

Alice van der Plas zei

Schitterend! Vooral in dat zonlicht krijgt het haast een magische uitstraling ;)

Michel zei

@Alice; ik vond de foto overbelicht en wilde 'm eerst niet plaatsen :-)

Kuikentje zei

"want bouwen op zand is niet verstandig, zo gaat het verhaal"

Dat was onderwerp van de lezing die wij hebben uitgekozen op ons huwelijk, bijna 8 jaar geleden.
:-)
Ik hoop en bid maar steeds dat ons huwelijk op een rots gebouwd blijkt. Maar het lijkt er wel op.

Kuikentje zei

Sorry, was even afgeleid en een zijpad ingeslagen. Wat ik nog wilde zeggen: mooi tuinhuis! Daar kunnen ze vast veel plezier van hebben.
Mooie foto ook, dat licht maakt hem inderdaad bijzonder.

henrike zei

Mooi zeg! Lijkt heel anders zo.

Birgit zei

Wat een prachtig tuinhuisje heeft hij gemaakt!