zondag 15 november 2009

Bus

Sinds enige tijd verzorgt ons bedrijf de beveiliging van de nachtbussen in de provincie. Na een tijdje vanuit Assen te hebben gewerkt heb ik nu inmiddels twee diensten op de discobus van Stadskanaal naar Ter Apel en Gieten achter de rug. Vanuit discotheek "Fox" in "Knaol" brengt deze bus de jongelui naar huis, die de hele nacht hebben gestapt en gedronken. Het OV-bureau Groningen-Drenthe heeft deze bussen samen met de plaatselijke horeca georganiseerd. Vooral de laatste bussen zijn erg druk. Je zult maar in Gasselternijveenscheboerenmond wonen, en de bus missen! Een dag voor die dienst werd ik gebeld door de chef; of ik ook enquêtes zou willen houden onder de reizigers, en formulieren willen invullen zodat er een beeld werd gevormd van het aantal reizigers en hun wensen. Ja hoor, dat wil ik wel..maar realiseert chef zich ook wel hoeveel "dronken droppies" er in zitten? Zuchtend leg ik de telefoon neer.

Zaterdagnacht om 1 uur vertrekken mijn collega en ik, en tegen half drie hebben we de eerste bus te pakken. De eerste gasten zijn nog redelijk aanspreekbaar. Helaas duurt dat niet lang. Toch wel een aantal formulieren in kunnen vullen. Het is geen pretje om tussen de boerende en schreeuwende boeren te zitten en "serieus" een enquête af te nemen. Na een paar pogingen bedank ik ze hartelijk en neem onder luid gejoel mijn plek bij de chauffeur weer in, waar ik en passant nog een dronken droppie uit de bus zet dat geen kaartje wil kopen. Als de laatste schreeuwers de bus uit zijn zetten we het ventilatieluik open om de dranklucht te verdrijven, en kunnen we weer lachen om een geslaagde rit. "houdt je van de straat" zeg ik dan maar.. en het is nog goed voor de onregelmatigheidstoeslag ook..

5 opmerkingen:

Gelkinghe zei

Wees maar voorzichtig, er gaat tegenwoordig lang niet alleen maar drank in.

aargh zei

Een enquête, toe maar. Komt er dan nog een zinnig en bruikbaar woord uit die jongens en meiskes? Jij liever dan ik hoor. (Ik zit hier al te gapen omdat ik gisteren tot half een bij de buren zat.)

Michel zei

@Gelkinghe: Ik kom wel op gevaarlijker plekken, maar kan het aardig inschatten..

@Aargh: amper.. mijn hobby is het ook niet, ben je beveiliger en ook opeens enquêteur.. Maf :-(

MiR zei

Ons hart springt open: Groningen en Drenthe, Gasselternijveenscheboerenmond, Gasselte. Daar zijn we bijna een kwart eeuw elk jaar op vakantie geweest. Toen niets van een nachtbus gemerkt. Alles op de fiets ...

Nu wonen we in Surduk, op het platteland in Servië. Onmogelijk om met het openbaar vervoer naar een lekker avondconcert te gaan in Belgrado (slechts 50 km bij ons vandaan). De laatste bus terug vertrekt rond 22 uur. Moet je weg tijdens het concert en kom je op maximaal 12 km van Surduk. En daar sta je dan ...Geen boerende buschauffeur te bekennen.

Jullie zijn gelukkige mensen in het noorden des lands: er is tenminste een nachtbus (met boerende boeren begrijpen we).
Groetjes,
MiR

kraker zei

Hey mies:
Lekker baantje heb je, zo tussen de dronken boertjes een enquête gaan doen. Ja het is wel leuk voor je onregelmatigheidstoeslag, als baasje lief het maar niet in vrije tijd gaat uitkeren. Daar zijn ze bij ons heel handig in. Ik heb mijn baasje wel eens verteld dat de bakker niets heeft aan de ruil van een brood voor 2 snipper uren. Helaas wilde baasje niet luisteren.
Ach ja wat we allemaal niet moeten doen voor die zure rot centen.

Groetjes.

Kraker.