donderdag 4 maart 2010

Verkiezingen!


Natuurlijk ben ik gaan stemmen gisteren.
Het stembureau was om de hoek, en op weg nar het werk kon ik mijn stem kwijt. De commissie bestond uit mensen die mij kennen, maar toch moest ik mijn ID laten zien. Het was in orde, en ik kon "ouderwetsch" met het rode potlood stemmen. Het was niet gelukt om collega's over te halen te gaan stemmen, want "het maakt allemaal toch niks uit" was hun argument. Wel hadden ze grote woorden over hoe het wel moest.
Tja, niet stemmen is ook niet zeuren zeg ik maar..Al heb ik dat wat diplomatieker uitgedrukt natuurlijk.

Na een drukke werkdag was ik pas tegen half acht 's avonds thuis. Na snel douchen, omkleden en eten stapte ik op de fiets naar het gemeentehuis, waar in het Bruggebouw (dat nu is omgebouwd tot ontvangsthal) een soort politiek café werd georganiseerd. Ik vind politiek erg interessant. Het hele politieke spectrum van Emmen was aanwezig, en een aantal kende ik persoonlijk. Drankjes waren gratis, zodat de stemming er al goed in zat. Er was dus wel "reuring" zoals dat in Drenthe heet. De razende reporter in de familie, mijn broer(tje) mocht de lijsttrekkers interviewen en wat analyses geven voor RTV Drenthe. Deed 'ie goed! Hij kwam prominent in beeld op een groot scherm, terwijl de uitslagen binnenliepen. Leuk werk. Intussen met wat bekenden netwerken, en wat foto's maken. Interessante ontwikkeling in de gemeente is "Wakker Emmen" een protest partij die ik niet veel gaf, maar die verpletterend won en derde partij naast PvdA en VVD werd. Tja.. de jonge hond die de lijst van de partij trekt keek bedremmeld en geschrokken toen hij door de PvdA lijsttrekker voor coalitiebesprekingen werd uitgenodigd. Je roept hard dat de dierentuin niet uit het centrum weg mag en dat de nieuwe dierentuin teveel geld kost (en je kijkt niet naar de toekomst) en je wint. En dat voor een protest partijtje. Het zal mij zeer benieuwen..Concrete plannen hebben ze niet, en ervaring moeten ze nog opdoen. Met vijf zetels kunnen ze een factor van betekenis vormen.




Al met al een geslaagde avond. Grappig was, dat ik mensen uit alle hoeken van de raad kende, van welke politieke kleur ook. Een praatje met een oud collega die CDA'ers is. Iemand uit de PvdA steunfractie, een SP'er, een Groen Linkser en iemand van de Ouderenpartij. Als ik ooit eens twijfel aan hoeveel mensen ik ken, dan denk ik hieraan terug.

Omdat de temperatuur behoorlijk op begon te lopen, wellicht door de emoties of de hoeveelheid alcohol en warme hapjes van de plaatselijke Kwalitaria, besloot ik nog voor de definitieve uitslag te vertrekken. Dat duurde nog een half uur, bij de deur de SP gesproken over de uitslag, halverwege een paar collega's getroffen.. Eindelijk kon ik de fiets pakken en vertrekken. Het was een geslaagde avond!

3 opmerkingen:

aargh zei

Meteen uitnodigen voor coalitiebesprekingen, niet alleen sportief maar ook heel verstandig. Laten die lui maar eens wat serieus politiek werk verzetten en tonen wat ze waard zijn.

Anoniem zei

Lieve Mies,

ik vind, je moet veel vaker in jou blog schrijven, ik geniet echt van alle jou belevenissen, en speciaal met de verkiezingen is het toch spannend, een persoonlijk kijkje te krijgen... wanneer kom je naar keulen of ontmoeten wij in Roermond?:-)

Liefs
Meli

kraker zei

Hey Mies, .
Leuk die uitslagen bij jullie in Emmen.
Zo zie je maar dat een lokale partij best groot kan worden.
Hier waren er ook een paar nieuwe lokale partijen en een regionale die wat stemmen kregen.
Het sociaal economisch belang en de partij van het noorden kregen wat stemmers over de streep om op hun partij te stemmen.

Nu maar zien dat ze waarmaken wat ze beloven !


Kraker.