donderdag 26 januari 2006

Vlucht

Wat houdt me bezig de laatste dagen, om weer een blog erbij te schrijven..?
Het besef dat ik het hier goed heb, met mijn huisje en boompje en beestje(s)?
Ik zat in de trein van Zwolle naar Emmen. Onderweg wordt er aan m'n mouw geschud, ik kijk om en zie het gezicht van een donkere man, ik blijk hem nog begeleid te hebben in mijn "vorige leven" als vluchtelingenwerker. Dat was toen ik mensen uit de cel probeerde te houden in plaats van ze erin te stoppen :-( Gaat goed met hem. Nederlandse vrouw gevonden, nationaliteit gekregen en ook werk. Ik praat even met hem en vervolg weer mijn weg naar de andere coupé.
Daar krijg ik van mijn resigezelschap de vraag om even om te kijken, en kijk in een brede glimlach. G, uit Sri Lanka, inmiddels al negen jaar in Nederland. Helaas wordt de vraag over zijn verblijf negatief beantwoord. Alles geprobeerd, in feite illegaal, maar "gedoogd" en twee opgroeiende kinderen die niets anders kennen dan Nederland. Ik weet me even geen raad met mijn houding. Zoals in de cultuur gebruikelijk is, blijft G. vriendelijk lachen..
Hij moet minstens vier voorgangers van Verdonk hebben meegemaakt.."Sober doch humaan" heette het vroeger, het beleid hier. Helaas hebben "we" nu ff andere prioriteiten..
Hij groet, neemt afscheid en stapt eenzaam de nacht in op een tussenstation...

Rita bedankt..

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Had Verdonk voorgangers? Ik dacht dat ze de eerste minister van integratie en vreemdelingenbeleid was. Viel het voorheen niet altijd onder binnenlandse zaken?Dit vraag ik me zomaar even af om 1 uur 's nachts...

Michel zei

@Alice; ik vraag me om 1 uur 's nachts meestal af waarom ik nog niet slaap.. Voorheen waren het staatssecretarissen van Justitie en later van/voor vreemdelingen-zaken. Rita's job is er pas later gekomen, het takenpakket is hetzelfde, het beleid is verhard..

Anoniem zei

"Verdonkere dagen" staat op 1 van de vele spandoeken in Amsterdam. Volgens Huub Oosterhuis moeten we op Stille Zaterdag in stilte de straat op gaan tegen het asielbeleid. Sommige mensen vinden dat je ook gewoon kunt stemmen bij de volgende verkiezingen. Maar ik vind het idee van Huub zo slecht nog niet....

Anoniem zei

REVO REVO REVO REVO REVO REVO

REVOLUTIE :)