donderdag 19 januari 2006

"Balans-dag"?




Na een dag werken leeg ik de brievenbus.
Als erfenis van mijn Gereformeerde opvoeding vind ik een verantwoorde omroepgids en de envelop van "Kerkbalans" in mijn bus. Een persoonlijke boodschap van de "collect-tante" T. staat op de achterkant. Ik vreesde haar komst al, niet dat ik niets wil geven (al was 't maar om mijn geweten te sussen), nee, ze heeft een Terriƫr mentaliteit.. Ik gooi de enveloppe op tafel en ga me met het eten bezighouden. De bel gaat! Voorzichtig trek ik het gordijntje voor de voordeur opzij en zie voornoemde T. staan te trappelen voor de deur.
Even speel ik met de gedachte haar "niet gezien te hebben" maar te laat, ik ben gespot! Nouja in Godsnaam dan maar om het in stijl te houden. Ik zeg; "ik zal het binnen even voor je invullen" en loop naar de kamer. Wat ik al vreesde wordt waar; ik draai me om met de ingevulde strook in mijn hand en loop haar al bijna ondersteboven.. "Je hebt 't toch niet in de keuken liggen??" merkt ze op terwijl ze de keuken binnendribbelt. IJzig merk ik op dat ik "dit liever even aan de deur afhandel".. Ik had 'r niet uitgenodigd.. Voor de volledigheid; eenmaal binnen zal ze met discussies starten en niet weg te branden zijn.. Die ervaring heb ik helaas, dat jullie niet denken dat ik ongastvrij ben..

Na haar de envelop in handen hebben gedrukt en haar met zachte doch besliste drang vanuit de woonkamer naar de voordeur te hebben gedirigeerd wacht ik haar verdere oreren niet af en sluit snel de deur. Ben benieuwd wat ze met "weigeraars" doet..

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Gewoon de kroeg in, kom je ook in hoger sferen en schuldgevoelens ben dan ook snel kwijt. Verder scheelt het ook behoorlijk als de EO visie eindelijk uit huis verwdijnt

Anoniem zei

Ze trippelt niet voor niets de keuken in, waar alle enge keukenspullen liggen, die ze kan gebruiken om de "weigeraar" even te martelen

Anoniem zei

Hij mag dankbaar zijn dat de hulp net geweest is. De keuken was dus weer toegankelijk!

m

Anoniem zei

Vasthoudend voor het goede doel. Ik zou niet graag met haar willen ruilen. Verstandig dat je het ingevuld hebt anders krijg je de wijkouderling aan de deur. Deze wil dan wel graag weten waarom je niets geeft. Echt hoor, ik heb zelf in de kerkenraad gezeten dus ik weet waar ik het over heb. En die T. als het degene is die ook eens bij mij voor de deur stond, die wil ik niet op de thee hebben! Blij dat ik een heel eind weg woon en tegenwoordig niet meer gereformeerd of samen op weg ben, maar gewoon oecumenisch. Geen kerkbalans en geen wijkouderling. Bevalt me prima!

Anoniem zei

Voor 39 cent heb je geen voet meer tussen de deur. Tenminste geen SOW voet voor de duidelijkheid. Een brief met afmelding is voldoende. Miscchien komt de dominee dan nog praten, das niet erg. Dat soort gesprekken zijn wel fijn en leerzaam. Daarna nooit meer onverwachts bezoek in de keuken en nooit meer een kerkelijke bijdrage.

Zo maar een idee.

M

Anoniem zei

Dat laatste advies moet je natuurlijk alleen opvolgen als je daar behoefte aan hebt. Het kan natuurlijk nooit kwaad om ingeschreven te blijven als je dat prettig vindt.

Anoniem zei

Hejj Michel.
Ik heb je getagged.
Lees op mijn weblog wat dat inhoudt.

Anoniem zei

Michel, als reactie op je bericht op mijn weblog over taggen:
Het is de bedoeling dat je het lijstje dat ik heb ingevuld op mijn log zelf invult op jouw log en daarna weer een berichtje doorstuurt naar vier anderen, zoals ik bij jou gedaan heb.