vrijdag 21 april 2006

Lest we forget...

...Opdat wij niet vergeten..

Gisteravond werd een documentaire aangekondigd over Nederlandse en Duitse ex-leden van de Waffen-SS. De vraag was; "hebben deze oude mannen gewetensbezwaren?"
Ik besloot te kijken. De documentaire op "Netwerk" ademde een sinistere sfeer.
Oude mannen inderdaad, ver in de tachtig, die geïnterviewd werden in Nederland en Duitsland.
Je zou denken dat in al die tijd de overtuiging wel had postgevat dat ze in die tijd verkeerd bezig waren geweest. De uitdrukking "Ich habe es nicht gewußt" kwam echter opvallend veel terug.
Een kampbewaker vond Joden nog steeds "uitschot" en had nergens spijt van.
Natuurlijk is het makkelijk praten als nazaat van de "Overwinnaar", maar ook nu nog zoiets durven zeggen, daarvan trokken me de tenen krom in de schoenen. Het meest schrok ik van de man die in Nederland en als Nederlandse jongeman dienst nam bij de Waffen-SS, en van dichtbij meemaakte hoe de mannen van Putten werden gearresteerd en naar het concentratiekamp werden afgevoerd als vergelding voor de aanslag op Rauter bij Woeste Hoeve.
"Domme actie van het verzet" volgens hem. "Het waren lafaards die niet met open vizier streden" en "Af en toe een Duitser in de gracht duwen is geen echt verzet".
Natuurlijk waren niet alle Nederlanders vezetshelden, na de oorlog was "iedereen bij het verzet geweest"maar het stuit me tegen de borst dat ze lafaards worden genoemd.
Ach, een oude man, wie kan het wat schelen, zou je denken.. Een andere oud-SS'er verwoordde het zo; hij durfde zijn slachtoffers niet onder ogen te komen van spijt, maar vermoedde dat zij wel het verschil zouden merken tussen iemand die toegaf een misstap te hebben begaan en zij die nog steeds nergens spijt van hebben..want dat zijn de gevaarlijkste mensen in een oorlog, ook in deze tijd nog. Ik voelde zowaar met hem mee, want het is makkelijker om te "vergeten" en van niks te weten dan oud te worden met die last op je schouders..

4 Mei duurt nog een paar weken, maar ik wilde niet nalaten hier over te schrijven.
Het vervolg is op 24 april a.s. maar wat mij betreft viel deze docu onder de categorie "prijswinnnaars" ..

"Kom vanavond met verhalen
Hoe de oorlog is verdwenen
En herhaal ze honderd malen
Alle malen zal ik wenen"

Leo Vroman


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb deze docu ook gezien, ik schrok ook nogal van de meneer die in mijn ogen de massamoord van Putten aan het goedpraten was.

Anoniem zei

Waarom ben je er van geschrokken? omdat het dit keer dichtbij huis was? Dit soort mannetjes lopen nog steeds rond hoor, en niet alleen van de tweede wereldoorlog.

Bekijk de genoicde in Rwanda,de mensen die daar berecht zijn en worden hebben veelal ook nergens spijt van, ze deden wat hun werd opgedragen en dat was het uitroeien van de kakkerlakken (tutis) volgens hun. Die mensen die berecht worden snappen daar niets van. Zo zijn er talloze recente voorbeelden te noemen waar niemand geen spijt heeft van zijn misdaden