zondag 18 februari 2007

'K zag zes beren..




..Nee geen broodjes smeren..




In de plaatselijke supermarkt heeft een koekjesfabrikant een complete stellage opgebouwd midden in de winkel. Zes beren met koksmutsen op staan er in een futuristisch uitziende fabriek koekjes te bakken, terwijl ze tevreden een "pom pom" liedje laten horen en hun kop en pootjes bewegen alsof ze druk aan het werk zijn. Ernaast een geïmproviseerde tafel met kleurpotloden en kleine stoeltjes waar de kids zich kunnen vermaken. Ik heb er even naar staan te kijken. "Vroeger" ik zal een jaar of drie, vier zijn geweest, was er in het dorp een bakkerij met een etalage waarin een soortgelijk geval stond. Een lachende bakkerspop die vrolijk zijn hoofd bewoog en voorbijgangers met brede armgebaren toewoof alsof hij zeggen wilde "kom binnen!"


Ik vond het als klein ventje fascinerend en moest met flinke aandrang erbij weggesleurd worden; ik kon er uren naar kijken.. Jaren niet aan gedacht en bijna vergeten. Tot ik de "fabriek" bezig zag. In een flashback zag ik mezelf weer voor de etalage staan.


Gek toch, hoe die herinneringen opeens weer boven komen..


De kassabediende gaf toen ik het vroeg wel toe dat hij het ge -"pompom" niet eens meer hoorde. Als hij 's morgens met werken begon had hij wel iets over zich van "kan dat ding niet uit?"


Maar uiteindelijk viel het niet eens meer op..




2 opmerkingen:

AnJoyMe zei

Grappig he... die jeugdherinneringen die zomaar opeens weer boven komen drijven.
Ik heb zoiets ook wel eens gehad, bij mij heeft het vaak met muziek te maken...

Anoniem zei

Deze ken ik niet, maar ik was vroeger helemaal weg van het apenorkest. Daar moest trouwens wel een muntje in als je ze in actie wilde zien. Wat een knus ouderwets vermaak is dat toch.
Maar pompom hoort wel zachtjes!