zondag 27 mei 2007

To Mees or not to Mees


De "snotneuzen" zijn uitgevlogen. Het nestkastje werd gistermorgen door de eerste bewoners verlaten. Met wisselend resultaat.

Ik had de balkondeur openstaan en met de camera in de aanslag wilde ik een mooie "jonge mezen foto" maken. Mees bedacht zich geen moment en fladderde de woonkamer in, met mij op de hielen. Eerste stop achter de eettafel. Ik greep mis. Daarna vloog de sukkel in een kier tussen buffetkast en muur, amper 5 cm. breed. Ik ben aan het hengelen geweest met een plumeau en klerenhangers, terwijl het vogeltje angstig tjilpte en blies. Gelukkig kon het niet achter de kast kruipen, want zo'n ding is loeizwaar. Na een handige beweging was 'ie eruit en vloog de kamer weer in. Inmiddels had ik mijn knieën kapot door het schuren over de ruwe vloerbedekking. Ik ving het beestje snel en zette het op mijn wasrek waar het eerst gestresst bleef zitten. Volgens mij is hij wel uitgevlogen. Zijn broertje of zusje vond ik later in een emmer met een paar centimeter water erin, jammerlijk verzopen en naar de mezenhemel. Na een staatsbegrafenis onder de heg achter de flat bleek dat er nòg een was uitgevlogen. Deze had ook geen zin in vliegen en werd door Pa of Ma Mees achter de vodden gezeten, maar bleef in een hoekje van het balkon zitten piepen.
Ook deze was de volgende ochtend Mees geweest. Triest resultaat van weken broeden. Het is de natuur, en als je niet vliegen kunt dan grijpt de natuur wel in.

Er zijn dus waarschijnlijk twee overlevenden van dit gebeuren, en ik zit met een "empty nest syndroom"..

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Jakkie!!! Dit verhaal had je me kunnen besparen

Anoniem zei

Zielig hoor.

kraker zei

Jee mies wat een triest gverhaal jongen, ik hoop dat het volgend jaar wat beter zal gaan met de familie mees.
Mogelijk dat er dit jaar nog eens een nestje kan komen wie weet.

Groet
Kraker.

Anoniem zei

Je moet er toch niet aan denken dat alle jonge mezen zouden overleven. Vogeltjes hebben geen één-ei-politiek nodig om de wereld te behoeden tegen overbemezing, die gaan gewoon dood.
Maar dat syndroom is ernstig. Je zou een vogeltje kunnen nemen ;-)