dinsdag 11 augustus 2009

Veegdienst


Ze zagen er niet uit als de doorsnee schoorsteenvegers, maar op verzoek wilde hij zijn hoge hoed wel uit de auto halen. Gezien de conditie van het stel (vooral de dame in kwestie kwam hijgend de trap op) heb ik dat maar afgewimpeld. Helemaal "achter de poest" zoals ze dat zei, had ze even adempauze nodig. Mond op mond beademing was ook wel wat, zei de man die erbij was. Ook dat wimpelde ik af, tenzij ik straks met een dode schoorsteenveger zou komen te zitten, dat was ook niks.

Mijn oude gashaard werd vakkundig van de muur gehaald en het rookkanaal geveegd. Voor de zekerheid werd de afvoerpijp afgeplakt zodat hij niet zou lekken. Toch maar eens op zoek naar een nieuwe kachel, of op termijn naar een woning met CV verhuizen.

Terwijl ik de verloren schatten achter de kachel weg haalde (10 Pfennig, een paar pennen en een ouwe batterij) werd met de stofzuiger de boel van stof en roet ontdaan. Mijn kachel en ik zitten er weer een jaartje warmpjes bij..

6 opmerkingen:

aargh zei

En zij mocht zeker de stofzuiger bedienen?

Gelkinghe zei

Bij een gaskachel hoeft de schoorsteen veel minder vaak te worden geveegd dan bij een kolen, laat staan een houtkachel, maar daardoor neigen veel mensen het ook te vergeten. Vorig jaar is het bij mij gebeurd voor het eerst sinds vijftien jaar. Er kwam aardig wat zand en stof naar beneden.

Michel zei

@ Aargh: natuurlijk, betaal ik toch ook voor?

@Gelkinghe; één keer per jaar hier, en sinds vorig jaar automatisch via de verhuurder, geen omkijken meer naar.

Alice van der Plas zei

Zo vind je nog eens wat achter de kachel...

kraker zei

Rookkanaal weer schoon en jij een veilig gevoel dat alles weer goed en veilig is.
Een slecht werkende schoorsteen is levens gevaarlijk.
maar doen ze dat elk jaar bij jullie?, wat goed. Hier hebben we gelukkig Cv en sinds vorig jaar heb ik zelf een nieuwe ketel zodat ik heel misschien wel goedkoper uit ben met het verbruik.
Wie weet hab ik streks een leuke meevaller als de afrekening op de mat valt.


Kraker.

Swaentje ;-) zei

OT: ik dacht echt dat ik iedereen teruggemaild had. Sorry!
nieuwe stek: swaentje.blogspot.com