dinsdag 29 augustus 2006

Soldaat

Ik moest de laatste tijd steeds vaker aan deze `klassieker`
van `het Klein Orkest` denken. Oorspronkelijk uitgebracht op
de LP `het leed versierd`. Doe ermee wat jullie willen, ik heb weer
eens zo´n `bui´ ..

Soldaat op de foto, wat kijk je verbaasd,
Hé dat had je niet verwacht, maar het is toch al te waar.
Soldaat op de foto, dat bloed op je schouder,
zo te zien niet veel ouder dan 24 jaar.

Soldaat op de foto, jij zou altijd winnen,
De buit was al binnen, voordat je begon.
Soldaat op de foto, destijds een losse flodder,
Nu lig je in de modder, het was een ander die won.

En vertel mij meer over woorden, waar de mensen in geloofden,
Die hen zoveel goeds beloofden, zelfs een leven na de dood.
Vertel mij meer over woorden, waardoor later zoveel moorden...
Zijn gepleegd, waarvan weer later bleek dat, dat niet nodig was.

Soldaat op de foto, de maat van idealen,
Staat niet op linealen, van de strateeg.
Soldaat op de foto je schedel aan stukken,
Je hersens in een grijze brij, gedachtenloos en leeg.

Soldaat op de foto, wat kijk je verbaasd,
Hé dat had je niet verwacht, maar het is toch al te waar.
Soldaat op de foto, dat bloed op je schouder,
zo te zien niet veel ouder dan 24 jaar.

En vertel mij meer over woorden, waar de mensen in geloofden,
Die hen zoveel goeds beloofden, zelfs een leven na de dood.
Vertel mij meer over woorden, waardoor later zoveel moorden...
Zijn gepleegd, waarvan weer later bleek dat, dat niet nodig was. ...

5 opmerkingen:

AnJoyMe zei

Heb even zitten denken of er een tekst was die mij in mijn tienerjaren bijzonder aansprak. Ik kende veel teksten, spaarde ze zelfs (waar zijn ze gebleven...). Toch springt er geen enkele uit.
Wel was er een gedicht dat steevast elk jaar weer in mijn agenda werd geschreven, volgens mij was het afgeleid van een liedje zelfs:

Zeehondenbabies kijken je aan
Met ogen die vragen "wat heb ik misdaan?"
Zeehondenbabies, onschuldig en klein
Vragen de mensen barmhartig te zijn

Volgens mij horen er nog een paar regels achter aan, maar die komen niet zo 1-2-3 boven...

AnJoyMe zei

Ben er al achter. Het blijkt een liedje te zijn van de Zangeres zonder Naam. Bij ons circuleerde alleen de tekst, verder was er niets bekend. Weet nu ook weer het tweede deel van ons "gedicht":

Luxe vrouwen lopen steeds nog rond
In de huiden van dat witte babybont
Slechts voor hen kleurt ginds de blanke sneeuw zich rood
Slechts voor hen slaat met de robben dood

Ach... en daar hield ik me dus mee bezig.

Anoniem zei

Er is dus een tijd geweest dat je niet direct aan Arjan Robben dacht als je het over robben had. Weer iets geleerd!

M.

AnJoyMe zei

Hahaha... volgens mij moest Arjan Robben toen nog geboren worden... we hebben het nu over 1984 of zo... Ben al "oud" hoor!!!

Anoniem zei

Heel verstandig malice, ik ben niet zo dol op hem aangezien veel mensen hem als een soort verlosser zien. In mijn ogen is er toch maar 1 verlosser. In Amsterdam en Barcelona zijn ze het met me eens!

M.