maandag 17 september 2007

Cel

Het einde van een tijdperk is daar. De celletjes vielen me niet eens meer op, laat staan als ze ineens weg waren. Gister kwam ik echter langs één van de weinig overgebleven hokjes in mijn wijk. "Vroeger" moest je als je op vakantie of schoolkamp was een half uur in de rij staan tot de telefooncel vrij was, en je even met het thuisfront kon praten. Je laatste kwartje viel erdoor, je riep nog wat en de verbinding werd keihard afgebroken. Moedeloos sjokte je weer terug naar de rest van de brugklas. De eerste keer met oma praten aan de telefoon, zo'n grote zwarte bakelieten, thuis. Dat soort herinneringen kwamen boven toen ik gisteren zag hoe een vrachtwagen de ronde had gedaan en een tiental telefooncellen gebroederlijk naast elkaar had gezet. Het gat werd meteen dichtgegooid en betegeld. Iedereen heeft een mobieltje tegenwoordig, het is me al meerdere keren goed uitgekomen, terwijl ik in het begin het nut er niet van in zag. Overal waren toch telefooncellen? Heb zelfs nog telefoonkaarten gespaard, begin jaren negentig. Een foto als herinnering of voor de "nieuwe generaties" die over twintig jaar gniffelen om een ouderwets fenomeen als de telefooncel, wat begon als een wonder der techniek. Hele gesprekken werden gevoerd, de telefoongids was altijd beschadigd of ontbrak, en met oud en nieuw werden ze opgeblazen. Nostalgie?

Ik denk dat we binnenkrt niets meer van de cellen zien. Rijp voor het museum..

Vaarwel cel!

 

<

4 opmerkingen:

AnJoyMe zei

Ojee... wat moet ik nu als ik mijn mobiel weer eens thuis heb laten liggen? :-(

Anoniem zei

@anjoyme: iemand in de buurt vragen.
Ik heb nog eens met zeker honderd mensen in de rij gestaan bij een boerderij toen de trein na een ongeval was gestrand. Ondenkbaar!
Maar hoe moet dat nu in een melige bui op uitgaansavondjes, gewoon weer met z'n tienen in een oude eend? Die zijn er toch nog wel?

kraker zei

Hoe moeten we nu die bom melding gaan doen als er geen cellen meer zijn hahaha :-)
Nee serieus, ik vindt het wel jammer dat ze er niet meer zijn. Zelfs vandaag dacht ik er even aan want mijn mobieltje was geblokeerd en vroeg om de pukcode. Tja die hebben ze op kantoor, dan houd het op.
Even naar een cel om de zaak te bellen dan maar, welke cel?
Je je gaat ze op den duur toch wel missen.

groeten.

kraker.

Anoniem zei

Hier in de buurt zijn er nog wel ene paar, maar het worden er steeds minder. Ook dekt de naam 'cel' niet meer de inhoud, want het is tegenwoordig meestal een kale paal, waar je in weer en wind, en met allerlei omgevingsgeluiden, kunt bellen.

Het doet me niet hele veel, maar ik zou het toch wel vanuit de nostalgie leuk vinden als er wat telefooncellen bewaard zouden blijven. Als een soort stil bewijs van een tijdperk.