donderdag 20 september 2007

Virtuele ID


Ik ben een burger.. Dooddoener wellicht, maar bij het aanmelden voor een "DigiD" noodzakelijk om aan te klikken. Belastingaangiftes heb ik niet, maar snel contact met de overheid, gemeente en UWV is wel gemakkelijk. Geen rijen voor de gemeentebalie, vooral niet nu ze hier in een klein halletje zijn weggestopt in afwachting van een verbouwing. Ondanks dat ik geen problemen met internet en computers heb, Is het me al drie keer in een jaar mislukt me aan te melden. Steeds als ik me had aangemeld en mijn wachtwoord opgaf kreeg ik foutmeldingen. Na een week krijg je dan de papieren opgestuurd en moet je alles activeren. So far so good, zou je denken. Behalve als je één van de twee kwijt bent(wachtwoord of inlognaam). Vandaag de derde poging, die inderdaad scheepsrecht bleek. Gelukt! Ik kan nu ook mijn eerste kilometers op de digitale snelweg van de overheid maken; deze was tot voor kort afgesloten met een slagboom; geen virtuele spitsstrook voor mij.
Na SMS en mail en veel codes invullen mag ik me in het "trotse" bezit van een DigiD weten. Helaas kan ik mijn paspoort nog niet virtueel verlengen. Anderszijds maar goed ook; zo kom je er nog eens uit...

Er zijn wel bezwaren tegen deze actie, priacyoverwegingen en dergelijke.
Wat denken jullie van DigiD?

6 opmerkingen:

AnJoyMe zei

"U krijgt per post een activatie code opgestuurd" of iets dergelijks... ja, de eerste moet ik ook nog steeds krijgen! Uiteindelijk nog maar eens geprobeerd: Bij dit Sofi-nummer (tegenwoordig BSN genoemd) is al een DigiD... Nee, dus niet!
Het is wel gelukt, hoor... na ettelijke pogingen, dat wel.
Toevallig had ik die DigiD nodig voor destijds het aanvragen van een WW-uitkering...
Toen ik daarna ging werken bij diezelfde instelling, kon ik mijn eigen ervaring goed gebruiken!

En wat vind ik er nu van? Volgens mij is het lichtelijk overbodig...

Anoniem zei

Aangezien ik alle wachtwoorden en inlognamen en digidcodes altijd vergeet en de notities ervan kwijtraak zal ik volgend jaar wel weer een nieuwe moeten aanvragen. Ze hebben wat te stellen met mij.
Lekker puh. :-)

Anoniem zei

pff.. ik zie er als een berg tegenop om zoiets als dit aan te vragen...en heb het dus ook nog niet gedaan.
Uit ervaringen van dochter weet ik hoe lastig het is....en als het dan al gelukt is moet je de aanvraag ook nogeens activeren.. STOM gedoe allemaal... want als je dat weer vergeet...kun je weer opnieuw beginnen met aanvragen.
Is dit niet werkverschaffing? vraag ik me af.

Michel zei

@Anjoyme,Aargh,Eliska; Ondanks mijn ervaring op de digitale snelweg heeft 't ook bij mij veel voeten in de aarde gehad hoor.. En werkverschaffing? Hoe meer DigiD's hoe minder "echte" ambtenaren..

René zei

Voor mij hetzelfde verhaal als bij Aargh. Zit er ook niet op te wachten , maar je ontkomt er niet aan.

Anoniem zei

Voor mij hoeft het allemaal niet zo nodig, maar ik til er ook weer niet zo zwaar aan dat ik in protest kom.