dinsdag 26 augustus 2008

Kraak


Vandaag een bericht op het journaal: de partijen CDA, Christen Unie en VVD willen
kraken strafbaar stellen. Wat mij betreft de zoveelste poging om ons land volledig
te reguleren. Kraken heb ik nooit gedaan,maar in de jaren '70 en '80 was het bittere noodzaak. Ik heb jaren in de vredesbeweging actief vrijwilligerswerk gedaan. Ik kwam mensen van diverse pluimage tegen. Anarchisten, kerkelijk gemotiveerde mensen, vrouwenemancipatie, en ook krakers. Uit pure noodzaak bezetten ze leegstaande panden omdat de woningnood enorm was. In onze "bruisende metropool" van het noorden ken ik zo al twee kraakpanden. Voorheen op het station in een oude loods. Met instemming van de eigenaar en nadat ze zich keurig gemeld hadden bij het energiebedrijf, politie en gemeente hebben ze daar ruim twee jaar gezeten. Voedselbank, kleding afhaalpunt, workshops, niemand die zich eraan stoorde. Dat er überhaupt voedselbanken nodig zijn in Nederland vind ik al schandalig. Dezelfde regering gooit nu argumenten in de strijd als zouden krakers gewelddadig zijn en kraakpanden vol illegale Oost-Europeanen zitten.

"Het zijn niet meer de krakers van vroeger" werd gezegd. Daar zaten ook geen lieverdjes tussen, ik herinner me levendig de rellen in Amsterdam. Achteraf bleken dat meer "Autonomen" te zijn, en relschoppers dan echte krakers. De goeden worden met deze wet tekort gedaan, kraken voorziet nog steeds in een behoefte. De stad wordt er bovendien kleurrijker van. Opeens zie je weer groene hanekammen, waarvan ik dacht dat ze uitgestorven waren.
Leegstand voorkomen door huurders in lege panden te zetten..wat een oplossing.. Antikraak zeker. Speculatie met panden gaat gewoon door. Vastgoed eigenaren worden er beter van.Ik ben er tegen dat dit verboden wordt, een alternatief hebben ze namelijk niet.. Wat denken jullie ervan?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Er zijn aardig wat waardevolle gebouwen van de slopershamer of totaal verval gered door krakers. criminele uitwassen vragen misschien om een speciale aanpak maar rechtvaardigen wat mij betreft geen totaal verbod

Anoniem zei

Juist door die koppeling met het tegengaan van leegstand die langer dan een half jaar duurt, ben ik niet geneigd er luide tegen te protesteren.

De 'geen woning, geen kroning' actie in Amsterdam, 30 april 1980, was wel degelijk voorbereid in politieke krakerskringen. Ik noem het affiche met de bommetjes, dat in het geheim op de zeefdruk van VERA in Groningen gedrukt is door mensen van de Kraak Organisatie Groningen (KOG), iets waar menigeen in die scene trots op was.

Halverwege de jaren tachtig had ik het wel gezien met de kraakbeweging. De facties sloegen elkaar de koppen in, en wat er naderhand in Groningen rond het WNC gebeurde was ook niet zo heel fijn.

Michel zei

@Gelkinghe: de excessen moetn inderdaad worden aangepakt. Ik heb gelezen hoe de kroningsrellen zijn verlopen. Dat kun je niet alleen de krakers aanrekenen, wat Wolters Noordhoff aangaat; ik kan me voorstellen dat je er dan anders tegen aan kijkt.

René zei

Sluit mij aan bij Aargh, geen verbod. Er zijn al zoveel regeltjes en geboden in dit land en dat wordt met de Christen Unie alleen nog maar erger.

kraker zei

Tja, wat die polder taliban nu weer probeerd slaat inderdaad alles.

Als het kraken van huizen straks strafbaar is , kraken we gewoon kerken.
Want in het huis van god is iedereen welkom, ook krakers :-)


Kraker.