dinsdag 26 augustus 2008

Trein?


Gisteravond een dienst op en rond het stationsgebied gedraaid. Omdat ik ergens wel een treinenliefhebber ben, wat materieel betreft, ben ik aan de praat geraakt met de HC (Hoofdconducteur) die even een bakkie deed buiten in de zon op station Emmen. Even daarvoor was de trein uit Zwolle binnengelopen. Nu ben ik wel voor kunstuitingen, ook wel voor alternatieve schilderkunst, maar dit staaltje graffiti op de Emmen-Zwolle deed me versteld staan. Er moet heel wat (dure) spuitbusverf aan te pas zijn gekomen, en los van het feit dat deze treinen dateren van 1964 en ondanks een revisie nog steeds rammelbakken zijn, vraag ik me af of je er als machinist, laat staan als reziger, in wilt reizen. Gelukkig zie je er van binnenuit niets van. Het schijnt dat vorig weekend in Zwolle tien treinstellen onderhanden zijn genomen. Een hele klus om daar het NS-geel weer onderuit te krijgen..



Omdat de lijn volgend jaar aanbesteed gaat worden, hoop ik op nieuwer materieel, zoals de vernieuwde sprinter of iets dat in elk geval lekkerder rijdt dan dit spul. Helaas kan je niet ineenns tien treinstellen "af fabriek" laten leveren. Duurt dus nog even.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik herinner me nog dat ik eind jaren zeventig eens bij De Slegte een boek over Amerikaanse treingraffiti kocht als cadeau voor iemand. Ik weet de titel zelfs nog van dat boek: 'Watching the Trains Go By'. We zaten ons te vergapen aan de plaatjes. In die tijd was het nog onbestaanbaar dat zulke compleet gemetamorfiseerde treinen in Nederland zouden voorkomen.

Anoniem zei

Ik neem aan dat de nieuwe treinen wel weer in de randstad terecht zullen komen en dat er tzt wat afdankerjtes deze kant uit geschoven worden. Maar alles beter dan die rare diesels waar je niet normaal in kunt zitten.