zaterdag 18 oktober 2008

Leven en laten leven

Opmerkelijk berichtje in de media vandaag:
Als je met een reanimatie geconfronteerd wordt, en het ritme van 100 compressies per minuut moet aanhouden ( 30 x compressie op 2 x beademen) is een bepaald ritme nodig.

Heel toepasselijk blijkt uit onderzoek in Amerika het Bee Gees nummer "Staying Alive" (toepasselijke titel) daarvoor uitermate geschikt te zijn. Het nummer schijnt een ritme van 103 beats per minuut te hebben, ideaal dus.. Mijn instructrice past altijd "1,2,3,4 hoedje van papier" toe, maar ik vrees dat het in beide gevallen tot een nauwsluitend hemd leidt en een enkeltje "funny farm" als je de beide liedjes serieus hardop dreunt in een noodgeval..

Een oud nostalgisch nummer uit de jaren '70, maar zonder er de draak mee te steken; ik zie glitterbollen en danspasjes. Als ik die pasjes erbij zou moeten doen zou het de patiƫnt niet ten goede komen.. Ik moet trouwens dringend mijn EHBO vereniging bellen; ik had allang weer op herhaling gemoeten, en wat de reanimatie betreft is dat geen overbodige luxe..


1 opmerking:

kraker zei

Inderdaad. Het zou heel goed kunnen dat als je deze leidjes hardop dreund, je een nauwsluitend hemd krijgt aangemeten door mannen in witte jassen. en een enkeltje "funny farm" ( goeie humor) .
Ik wil ook op reanimatie en AED cursus. Ik wet even niet waar het in leeuwarden gegeven word Maar ik zal mijn vader eens vragen die heeft het certificaat.

Groeten

Kraker.