donderdag 13 april 2006

Het nieuwe rijden ?


Ik woon in een lange straat, van het centrum naar één van de oudste wijken van Emmen.
Over die weg rijdt verkeer van en naar de bruisende "binnenstad". Vooral 's nachts is het een gezellige drukte, en dan meestal in het weekend. Gister om twee uur wakker geworden van een hoop gekrijs en geschreeuw. Bijna met de telefoon al in de hand en een matpartij of verkrachting verwachtend keek ik door mij slaapkamerraam. Op de kruising lagen twee kerels onder een omgevallen fiets, zo zat als een Maleier (niks ten nadele van deze Aziaten overigens).
Na een dikke tien minuten hadden ze zichzelf onder de fiets weggepuzzeld en vervolgden ze hun weg.

Vanmiddag hoorde ik ze alweer aankomen; twee breed bespoilerde auto's voorzien van een enorme geluidsinstallatie schakelden bij de eerste onoverzichtelijke kruising op naar de vierde versnelling en scheurden om een paar fietsers heen.. Boem..boem..boem.. gaan de boxen en twee kauwgumkauwende petjes voelen zich heel erg stoer. Het gaat weer eens net goed. De door de gemeente aangebrachte verkeersremmers in de vorm van wegversmallingen maken geen verschil. Vorig zomer heb ik er iemand op zien rijden, twee klapbanden waren het gevolg.
Achteraf bleek de volledige achteras aan gort te zijn gereden. Een beteuterd kijkend petje droop te voet af naar huis. Ik heb erg gelachen..
Je hoort wel van "het nieuwe rijden", maar dit is het toch echt niet dacht ik.
De auto zonder licht die me tegemoet kwam vanavond had daar ook nog niet van gehoord kennelijk...

Geen opmerkingen: