zaterdag 12 augustus 2006

Wat kunnen we met een "water-kraan" ?






Het is op vrijdagmiddag, ik ging boodschappen doen, samen met M. ;-)
Onderweg even langs de autoweg gestopt voor Emmen's beste gehaktballen,
aan de horizon is een enorm buiencomplex te zien, dat uitzakt naar beneden, en verdacht veel op een windhoos lijkt. We rijden toch maar door, het lijkt alleen daar te spoken.
Bij de telefoonwinkel wordt M. gebeld. Of hij acuut terug wil rijden naar Emmen omdat de zaak daar uit de hand loopt. We stappen in en scheuren terug. Ter hoogte van het ziekenhuis staat de straat al blank, bovendien dalen hevige wolkbreuken neer op het autodak. M. gaat van plaats verwisselen en maakt opnames terwijl ik rijd en de zaak steeds minder vertrouw. In Emmermeer aangekomen merk ik dat de wijk haar naam voor de derde keer in een maand tijd eer aandoet. Ik wil thuis checken of de ramen dicht zijn maar de waterstand verhindert dat. Ik baal dat ik na de laatste overstroming geen laarzen heb gekocht. We rijden nog wat rond en stuiten dan op een afzetting. Een hoop blauwe zwaailampen en alle hulpverlening is ter plaatse.
Twee blokken van mijn flat dreigt een
hijskraan om te vallen; alle zand is eronder weggespoeld.

Een heel circus komt op gang. Steeds meer brandweer en politie, en het plaatselijke ouderencentrum wordt ontruimd. Een hoog rollatorgehalte in de bus naar het opvangcentrum, een hotel in de buurt. M. loopt met een zender de "ramp" te verslaan. Ik kijk naar de kraan, en hoe langer ik kijk hoe schever hij lijkt te staan.. Er wordt met zandauto's af en aan gereden, het woord "zandsuppletie" wordt geroepen, ik denk aan duinen en strand..raar idee.. Pompen worden aangelegd en een commando-container geplaatst terwijl steeds meer hulpverlening aanrijdt.

Tegen elven lijkt het grootse gevaar geweken, de afzetting blijft. Van eten kwam niets, dus maar een patatje gescoord. Wachten is op de volgende stortbui. Ik ga even wat dingen regelen en zorgen dat het huis netjes is. Vanmiddag weer bezoek. Kan ik meteen even kijken wat de kraan doet. Ik merk weer dat ik in boeiende tijden leef. Nog even en ik moet een bootje kopen voor de dagelijkse bezigheden en woon-werk verkeer. Geen blauwe stad voor nodig..

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Zo maak je nog eens wat mee. Ik heb een stukje mee kunnen maken op radio drenthe. Maar het live zien is natuurlijk een stuk spannender.

Anoniem zei

Bootje, laarzen, nog even en je kunt van af je balkon gaan vissen ;-)

Michel zei

@Anjoyme; dan hoef ik geen boodschappen te doen..Maar elke dag vis verveelt ook op den duur:-)

Anoniem zei

Oproep aan de God van de Regen: Nog een keer! Nog een keer!

Anoniem zei

Zonvloes is comming :) michel botje ging uitvaren met zijn bootje naar emmeee de weg was niet recht en ook niet krom nooit kwam hij maar om....