dinsdag 21 november 2006

Ban de Bom!


Eindelijk weer een weblogje.. Het is 21 november vandaag, precies 25 jaren geleden een gedenkwaardige dag. In die tijd was ik vrij fanatiek met vrede en ontwapening bezig, het hele land gonsde ervan dat er 48 kruisraketten geplaatst zouden worden. De tegenstellingen waren groot. Vanuit de kerken ontstond een beweging die nadrukkelijk nee zei tegen het voornemen om deze raketten te plaatsen. Natuurlijk zaten we middenin de nadagen van de koude oorlog, en van "rechts" werd gewaarschuwd voor Russen in de keuken. Nou ben ik niet vies van de internationale cuisine dus wat mij betreft mocht 'ie komen koken .

Op 21 november 1981 werd in Amsterdam de eerste grote demonstratie georganiseerd, en overal verschenen de posters, ik kan me herinneren dat ik er één op mocht hangen in het klaslokaal van de leraar handvaardigheid en tekenen, zeer tegen de zin van de directeur, die lijnrecht tegenover deze stroming stond. Mijn eerste demonstratie volgde, van de enkele waar ik ben geweest, want ik ben niet zo'n demonstratiemens. Ik meen dat we met de bus naar Amsterdam zijn geweest, waar het Museumplein (toen een stuk grasland) al vol stond met mensen. Massaal gingen we naar de Dam, waar we volgens mij niet eens aankwamen vanwege de grote drukte. Overal bijval, sympathie.

Natuurlijk werd er onder volwassen begeleiding gedemonstreerd, ik was net 15. Geen punt, de begeleiding was net zo overtuigd van de zaak als ik. Wel hing ik mijn jas vol met buttons, waar ik nog een aantal van heb liggen uit jeugdsentiment. De drukte was overweldigend en één van de meest indrukwekkende gebeurtenissen ooit, samen met de demonstratie in Den Haag op 29 oktober 1983. Natuurlijk werd besloten die raketten te plaatsen, maar de politiek werd ingehaald door de ontwikkelingen die de raketten overbodig maakten. Er werd krampachtig aan vastgehouden, maar uiteindelijk kwam de "bestelling" van Den Haag niet.. Donderdagavond een nostalgische terugblik op TV, "de avond van de bom" op Nederland 3, voor iedereen die nog eens terug wil kijken.. Mijn video staat scherp..

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Heerlijke tijden toen ik mijn zelf ontworpen vredesbuttons voor goed geld in de vredeswinkel kon verkopen. Van vrede kon je prima eten!

M>

AnJoyMe zei

Moet tot mijn schande bekennen dat ik er erg weinig van meegekregen heb. Het komt me wel bekend voor, ik heb dat plaatje op die poster ook wel gezien, maar verder... ik was pas dertien, het interesseerde me niet, denk ik. Het speelde ook niet in zo'n klein dorpje in het Oldambt.
Kan me wel herinneren dat er op een gegeven moment van die borden stonden hier in de buurt: Iets met "geen bom in mijn achtertuin" of zo.

Anoniem zei

Ik was al jong politiek bewust en kan me de demonstratie nog goed herinneren, maar was iets te jong om er naar toe te gaan.

In 1983 in Den Haag was ik er wel bij, op het Malieveld!