donderdag 25 januari 2007

Pompen of verzuipen


Ik mocht vandaag mijn fotografische talenten botvieren op een perspectief dat ik niet dagelijks zie. Zoals bekend staat het hier in de buurt regelmatig blank als er een stortbui valt.
In de jaren '80 is de straat opengebroken en ik kan me herinneren dat er toen grote betonnen elementen in de grond werden gezet. Overstromingen zouden uitblijven.
Mooi niet; bij de eerstvolgende hoosbui kwam de buurjongen op zijn surfplank voorbijdrijven.

Nog steeds is de ellende niet van de baan. Terwijl achter mijn flat de zandzakken tevoorschijn werden gehaald stroomden meer richting centrum de kelders onder. Zo ook bij m'n ouders.
Vandaag kreeg ik de vraag om de opening waar het water doorheen komt te fotograferen.
De kruipruimte stroomt onder en de kelder volgt. De pijpen kunnen het niet aan, ofschoon ze van degelijke "Steenwieker" kwaliteit zijn. Het was vandaag niet zo nat, dus kon ik in slechts een milimeter water staan. Als je door de straat fietst waar m'n ouders wonen, zie je nog laat licht branden bij de technische buren; nachten worden doorgehaald met ingewikkelde computerberekeningen en bestektekeningen; waar komt het water vandaan en wat doen we eraan?

Het crisiscentrum werkt door en er schijnt regelmatig topberaad te zijn. Misschien kunnen ze ZKH een mailtje sturen; hij schijnt alles van waterbeheer te weten, en zo komt er nog eens wat interessants door de straat en aan de deur. Hij vindt het vast een uitdaging, mocht het niet lukken dan is Oranje daar vast bitter over..

6 opmerkingen:

AnJoyMe zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
AnJoyMe zei

Sorry, ging even mis... drukte te snel op publish terwijl ik iets wilde verwijderen...
't lijkt wel of er gewoon een heel stuk muur mist... weggespoeld door het wassende water?

Michel zei

@ Anjoyme; dat gat hoort daar te zitten, loopt een leiding door.
Zo hard stroomt het water nou ook weer niet ;-)

kraker zei

Water sijpeld naar binnen door de roosters in de muur voor de beluchting of het moet grondwater zijn. Goed wegpompen is een pré. Anders blijft het water staan en daar zijn die kleine neefjes verzot op. Ze leggen daar hun eitjes in. in zommige kruip kelder ziet het water zwart van de larfjes en zodra je het luik opentrekt zoemen er zo een paar honderd mugjes om de oren.Voor je het weet hebben ze dan een muggenplaag.
eenmaal plaag oplossing: vloeibare parafine er overheen spuiten.
Parafine is een vette substantie en eenmaal uit hun cocon blijven de peuter mugjes met hun kleine vleugeltjes plakken en sterven ze de verdrinkingsdood.
Wat ben ik toch een muggedist.
In ieder geval geen pretje al dat water.
Sterkte.

Anoniem zei

Oh bah, ik weet er alles van. Eerder woonde ik ook in zo'n waterig straatje, met vaak een zwembad van een halve meter diepte in de kruipruimte, we hebben heel wat afgepompt.
Leuk voor mooie plaatjes, dat wel.
Succes ermee, en laten we hopen op een beetje droog weer!

Anoniem zei

Erg vervelend water in de kelder. Ik hoop dat ze het binnenkort kunnen verhelpen.