maandag 22 januari 2007

Spoor-Zoeken

Zoals al vermeld was het de bedoeling dat ik zondag naar Amsterdam zou afreizen voor de verjaardag van mijn zus. Vlak na het afronden van het vorige blogje kreeg ik telefoon; ik werd opgehaald met de auto, dus dat scheelde weer een nat pak. Vijf minuten later kwam de auto voorrijden. Intussen had ik de schade al opgenomen aan de auto's bij mijn flat en die van broer M. Vijf auto's moesten het zonder achterruitewisser stellen. Bij mijn weten is de dader ontkomen, je moet maar net geluk hebben dat er een politiewagen in de buurt is..Zaterdagavond is het altijd druk in Emmen, maar goed.

De trein naar Zwolle vertrok volgens plan om 11:35 uur uit Emmen. We zaten relaxt met kranten en babbelden wat. Overstap in Zwolle gaf ook geen problemen; de reis ging "crescendo" tot Amersfoort. Terwijl de trein wegreed klonk een dreigend "ding-dong" uit de luidsprekers.
"De intercity naar Amsterdam CS rijdt maar tot Naarden-Bussum in verband met een stroomstoring" Geen verdere mededelingen..en bedankt.. Amsterdam lag plat. Toch de trein maar gepakt. Intussen snel 0900-9292 gebeld en een aardige dame aan de lijn gekregen.
Ik vertelde dat we in de trein naar Naarden zaten..verwarring.. "Hij gaat niet verder..stroomstoring?" probeerde ik. Het kwartje viel. "Utstappen in Hilversum, omreizen via Utrecht en dan naar Amsterdam" was het advies. Een dik uur langer reizen dus.
Het advies werd me per SMS nagestuurd en ik wierp me op als vraagbaak voor onze coupé.
Al "wappend" kwam ik erachter dat om Amsterdam heen niks meer reed.
Hilversum in zicht, uitstappen. De eerstvolgende intercity pakken was het plan.
"Ding-dong"..Nee hè..? Ja hoor.. rijdt niet.. Wachten.. Intussen een moeder met een dochter ontmoet; dochter moest auditie doen tegen vier uur.. Stress dus..

We besloten maar een patatje te nemen en te wachten. Steeds weer de speakers op het station met ander nieuws. In plaats van Utrecht werd het uiteindelijk toch de trein naar Amsterdam via Weesp en Diemen..Die reed ineens tòch. Ruim een uur te laat liepen we de hoofdstad binnen waar we de bus maar namen omdat we al laat waren, en omdat mijn pootje nog niet meewerkte. Eindelijk konden we aan koffie en kwarktaart aanschuiven. De prijs van de treinreis (1e klas) was een smak geld.. Gelukkig is meer dan een uur vertraging goed voor een vergoeding van de helft van de prijs. (Bijna € 19,-). In Amersfoort dus maar snel drie formulieren gescoord om meteen te incasseren.

Het zal me benieuwen. De vraag "waar zouden we zijn zonder de trein?" kan ik inmiddels overtuigend beantwoorden.. Dank voor het reizen per NS.. We hopen u snel weer te begroeten in onze treinen.. Nou de groeten..

3 opmerkingen:

AnJoyMe zei

Waar zouden we zijn zonder de trein... op de plaats van bestemming, en ook nog op het afgesproken tijdstip misschien?

Anoniem zei

In de auto...vooral op zondag...

Anoniem zei

Tja, het is vervelend, vertraging. Net als files, lijken me ook geen pretje. Soms is het kiezen tussen twee kwaden. Maar ik zit toch altijd nog liever in de trein dan achter het stuur van een auto. Brrr...