dinsdag 4 september 2007

Dagje Münster


Het is alweer dinsdag, een onverwachte vrije dag vandaag.
Tijd om de blog bij te werken. Zaterdag namelijk een dagje weggeweest. Broer M. en ik hadden het er al langer over; we wilden Münster eens zien. Vroeger (ik heb het over 1987/1988) was Münster een doorgangsstation voor me onderweg naar mijn Duitse vriendin in Paderborn, ook een stad waar ik nog wel eens wil kijken.
Met de auto werd de reis aanvaard.De Autobahn schiet lekker op, maar als je 140 een bloedstollende snelheid vindt dan reken je even buiten de Mercedessen en BMW's op de "Überholspur" die je met 180 voorbij "broez'n" Na anderhalf uur kwamen de kerktorens van de stad in beeld en konden we dankzij de TomTom een parkeergarage vinden. De stad in gelopen en wat kerken van buiten bekeken. Omdat het al ruim twee uur was geweest hadden we helaas wat weinig tijd. Toch moest de "Friedenssaal" bezocht worden waar in 1648 de vrede van Münster werd getekend. Interessant om de politieke verhoudingen van die tijd te horen van een lokale gids. In het "hol van de leeuw", de stad van "Bommen Berend" hoorden we anekdotes en de geschiedenis die bij de stad horen.

De zaal was die dag vrij toegankelijk en de rondleiding (als je het zo mag noemen als je slechts één zaal hebt) was snel voorbij zodat we de stad weer indoken. Bij de Karstadt wat gegeten,maar het was nou niet direct geweldig eten. Het Weizenbier wel overigens.

Helaas begon het weer om te slaan en regenden we nat terwijl we de verkeerde kant op liepen. Navraag leerde ons de goede kant op gaan. Helaas al veel te snel moesten we weer vertrekken. Met een korte tussenstop in Tecklenburg (waar geen parkeerplaats meer te vinden was) en een stop aan de Autobahn voor een degelijke schnitzel werd de thuisreis weer aanvaard. Ik denk dat ik als ik binnenkort een paar dagen vrij ben in Meppen de trein pak en nog eens wat langer ga. Het is een stad die de moeite waard blijft..

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Die kerken zijn van binnen ook de moeite waard, van alles te zien en als je geluk hebt ook te horen. Verleden jaar werden we getrakteerd op een gratis concert door de organist die nog even zijn hele repertoire voor het officiele concert die avond doorspeelde.

Anoniem zei

Leuk om te lezen.
Ik ben vorig jaar ook eens een dagje naar Münster geweest. Ik vond het een leuk stadje. De reis is goed te doen vanuit NL.