vrijdag 7 september 2007

Tuin


Tijdens mijn werk in Drenthe's onvolprezen hoofdstad kwam en kon ik vaak langs een mooi groen stukje Assen; de Gouverneurstuin. Een mooi stukje natuur in het Asser centrum. Ergens achterin; de theekoepel en een openluchtpodium voor diverse voorstellingen en culturele activiteiten. Natuurlijk viel het me in het kader van mijn werk ook wel op dat er de laatste maanden weinig cultureels aan was; de muziekkoepel werd gebruikt om te overnachten, en het enige sociale was een groepje daklozen en verslaafden dat er huisde en zich rijkelijk van alcohol had voorzien. Natuurlijk geen blik te zien als er uniformen in beeld kwamen, maar toch een bron van ergernis voor de "normale" bezoekers. Nu is het triest dat deze mensen hun toevlucht in drank en drujgs hebben gezocht, maar als je even koffie of thee wilt drinken in een "groene setting" in de stad en vijf meter verderop staat de "onderkant van de samenleving" wild te plassen en te schreeuwen (pardon, te dicussiëren) dan vlucht de klandizie natuurlijk. Steekpartijen en ruzie's op hoge toon waren de bekende druppel.

De gemeente Assen heeft daarom een plan ontwikkeld; drie uitgangen gaan dicht en er wordt beveiliging ingezet. 's Middags lopen er twee collega's rond. Het ouderwetse koddebeierwerk; niet op het gras lopen, geen honden en fietsen (ook niet aan de hand) en meer van die grappen. De rust is weergekeerd; het publiek vindt aarzelend de weg terug. Intussen is de overlast weg, en kan een verblijfsontzegging worden opgelegd aan overlastveroorzakers (3 x woordwaarde).
Deze worden doorverwezen naar het inloophuis dat een kwartiertje verderop ligt en waar ze naar hartelust TV mogen kijken en Scrabblen. Intussen verblijven deze buiten het hek aan de oevers van de Singel, probleemverplaatsing dus. Ik denk niet dat het een doelgroep is voor een potje kaarten of schaken in de daklozenopvang. Vrees dat het een enigszins naieve kijk op de zaak is, een beetje hoog "Emile Rutjes" gehalte. Na een middag blowen en hangen gaat een bord boerenkool met worst er wel in misschien, maar het is wel akelig stil geworden in de gouverneurstuin en omgeving. Dat is weer het andere uiterste...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vraag me af of die groep wel zoveel blowt. Dat schreeuwen is volgens mij vooral een zaak van cokeverslaafden. Die dus alleen een potje scrabble willen spelen als dat met hoofdletters kan.

Hier in Groningen was het het jaren geleden zo erg op de pleinen bij de Harmonie. Na veegacties heeft de meute zich verspreid, en er is nooit meer in die mate sprake geweest van samenscholing, dacht ik.

kraker zei

Gossie, dus in assen is het ook al.
Het wordt er niet prettiger op met die probleem hangers. Tja hier in de friese hoofdstad is het ook dwijlen met de kraan open. Parkjes waar je een aantal jaren nog als puber met je vriend of vriendin op een bankje kon zitten te vrijen/praten wordt nu wreed versoortd door drugs runners of verslaafden die hun heil (shot) moeten zoeken. Veeg je de boel schoon komen ze na een poosje weer terug. en hekken er om heen zetten met permanente beveiliging geeft aan een hoop mensen weer een zoort van oorlogs gevoel.
gevangen zijn in het stadspark met allemaal mensen om je heen in het blauw.
Nee Brrr lijkt me niks.

Anoniem zei

off-topic, maar @14/9: proficiat!