dinsdag 4 september 2007

Enquêtes

Een paar weken geleden werd ik per mail benaderd dooor de organisatie van "21 minuten", een enqüête over politiek, staatsinrichting, het vertrouwen in normen en waarden en in de samenleving. Vorig jaar deed ik ook mee, ik ben bij meerdere enquêtes betrokken, en natuurlijk is dat vaak niet geheel van eigenbelang ontbloot. Bij het NIPO vul ik lijsten in waarmee ik punten verdien, die ik kan schenken aan goede doelen of onder de armen verdelen (allebei). Ik laat ze omzetten in Blokker-bonnen. Zo leverde het mij al eens een scheerapparaat op, ik blogde er al eens over.
Dit project levert me alleen goodwill op, en zette me aan het nadenken. Er zitten vragen bij als "hebt u vertrouwen in de politiek?" en hoe ik tegenover het koningshuis en het Nederlandse leger stond. Ik realiseer me terdege dat we trots mogen zijn op de democratie in ons land, en dat deze vragen in andere landen vrij link zijn om te beantwoorden. Met de vraag of democratie in dictatoriale landen d.m.v. geweld of invallen geïmplementeerd moet worden heb ik meer moeite.




Hoe dan ook; ik mocht een aantal emailadressen opgeven van mensen die eventueel geïnteresseerd zijn, maar uit oogpunt van privacy en spam doe ik dat maar niet.
Wel maak ik hier even reclame voor de site. Als je 21 minuten wilt stilstaan (onderbreken mag altijd) bij standpunten om bij na te denken dan beveel ik de enqüête van harte bij jullie aan..

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vind dat eigenlijk best veel, 21 minuten. Vooral als er van die vragen worden gesteld waar je eigenlijk zo een twee drie geen zinnig antwoord op kunt geven. ik vraag me dan ook af of veel mensen dan niet maar wat zeggen om eraf te zijn, en of al dat gevraag uiteindelijk wel zoveel nut heeft.

Anoniem zei

Vorige week kreeg ik zo'n mail, van iemand die me attendeerde op deze enquete. Ik heb begrepen dat er met de uitkomsten best veel gedaan wordt. Zo worden aanbevelingen doorgestuurd naar de politiek. Ik wil er even goed voor gaan zitten, maar die 21 minuten heb ik er wel voor over.