zondag 25 februari 2007

Ausländer 'rein!



Terwijl ik me aan het voorbereiden was op een heerlijke maaltijd (maar eerst de afwas nog zandstralen) ging de telefoon. Met m'n handen in het sop was het lastig antwoorden, maar toch maar opgenomen. Mijn overbuurman en zijn vriendin (vrienden van me) zijn bezig een flat in Meppen, Duitsland te betrekken. Dat is hier niet zo ver vandaan toch een kilometertje of veertig. Hij moest nog wat "klein spul" vervoeren en had wat sleephulp nodig.



Boven aangekomen (wie woont er nou vierhoog) stond de wasmachine klaar. Klein spul dus .. :-(
Met vereende krachten het kreng van 4 hoog naar beneden en dan in de aanhangwagen gesjouwd. Nog een tafel, wat stoelen en wat planken, tot bleek dat vrouwlief er niet meer bij paste. Spul eruit, vrouw erin en op naar de "Heimat". Al gauw kon ik de flat bewonderen. Niet slecht, en lekker warm. Ondanks dat ik het hier nog goed naar mijn zin heb, werd ik wel een beetje jaloers. Het is hoe je het ook wendt of keert, gewoon schoner en degelijker dan hier.

Toen de inhoud van de kar in de woning was gesleept besloten we een hapje te eten. Heb je hier de afhaalchinees, daar bleek een echte "afhaal-Hollander" te bestaan. "Echte Holländische Frikandellen" aldus het uithangbord. Bovendien spraken de dames van het personeel allemaal heel behoorlijk Nederlands. Daar sta je dan met de "Mund voller Zähnen" als je in het Nederlands antwoord krijgt.. En ik met mijn talen-afwijking (ja ook Duits dus) keek daar van op. Ze hadden het er beredruk trouwens, erg veel afhalers.. Hollandse kost is er populair zo te zien.. Binnenkort een "housewarmingparty" in Duitsland. Leuk dat ik er nu een adresje heb, ik kwam er altijd al graag.. Misschien zelf op termijn emigreren? Nu zijn ze daar zelf "Ausländer".
Lijkt me een leerzame ervaring ;-)








2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het Duitse grensgebied is populair onder Nederlanders,vooral ook door de huizenprijzen. Ben benieuwd of dat op den duur geen weerstanden gaat oproepen.

Anoniem zei

Ziet er wel netjes uit, Duitsland heeft inderdaad veel meer huis te bieden voor minder geld.