zaterdag 3 maart 2007

Naar de film


Vandaag was het zover; mijn eerste vrije dag sinds tijden.

Zoals al vermeld ging het uitje naar "stad". Groningen dus.

In het filmhuis daar draait momenteel "Das Leben der Anderen"

De film geeft een beklemmend beeld van de angstcultuur die heersde ten tijde van de DDR in de jaren '80, enkele jaren voor de muur viel. Zeer indrukwekkend. Zelfs in tijden van harde onderdrukking is er nog menselijkheid.. Lees hier een recensie.


Ik hoefde me om vervoer geen zorgen te maken vandaag; de auto van M. stond klaar en om parkeergeld te besparen zette ik de auto neer bij de voormalige IKEA aan de Sontweg.

Ik herinnerde me dat er een halte van de citybus vlakbij was. Er stond een vrolijke dame retourtickets van € 2- te verkopen, het weer was goed en de busschauffeur (ver in de vijftig) sjansde uitgebreid met de veel jongere dames aan boord van de bus.

Na vijf minuten werden we op de Grote Markt afgezet. Ik had trek in een visje en die krijg je op de Vismarkt. Ik moest me wel door een horde flyeraars van diverse politieke partijen heen worstelen.. De man die me een Volkskrant aanbood wilde me meteen abonnee maken waar ik dus geen trek in had.


Tijd voor de film.. en tegen de tijd dat ik buiten kwam was het half zeven en ik besloot nog even een pizaatje te scoren en dan de laatste bus terug te pakken. Helaas..ondanks de toezegging van de chauffeur dat de laatste bus om zeven uur zou vertrekken, was de laatste al weg. Als een "stadjer" wees ik een paar toeristen de weg die ook hun auto op dezelfde plek hadden staan.


In de tot Albert Heijn omgebouwde Korenbeurs wat boodschappen gedaan en vervolgens zelf het hele eind gelopen.. Grote Markt-Steentilstraat-Damsterdiep en vervolgens de McDonald's reclame volgen tot de Sontweg. TomTom deed de rest..


Er staan nog twee films op het programma, even inplannen dus..

6 opmerkingen:

Anoniem zei

"Het hele eind"?
Ik schat dat je met de benenwagen in niet veel meer dan twintig minuten van de Vismarkt bij de Ikea bent. Ik woon namelijk op ongeveer dezelfde afstand, en ga momenteel altijd lopend naar mijn werk in de Oude Kijk in het Jatstraat.

Anoniem zei

haha, volgens mij heb je geen tomtom nodig. Jij weet de weg wel uit je hoofd. Leuke besteding van je vrije dag.

AnJoyMe zei

Welke films zijn de andere twee?
Ons weekend: drie provincies bezocht: filmpje in Groningen, museum in Drenthe en verjaardagsvisite in Friesland...

Werkze maar weer deze week!

René zei

Das leben der anderen is een lange wandeling door het mooie Groningen wel waard.

Anoniem zei

Wij parkeren daar vrijwel altijd, ik wist niet eens dat er een bus gaat. Alleen de drukke oversteek bij de Europaweg vind ik vervelend, verder is het een lekker wandelingetje.

Anoniem zei

Ik ken Groningen niet, dus ik weet nauwelijks waar wat is.
Het klinkt iig wél als een erg leuke dag!