vrijdag 12 januari 2007

Vreemde vogels

Ik moest vanmiddag even het centrum in. Redelijk geslaagd in de dingen die ik nodig had liep ik de boekhandel in. Een rij voor de infobalie vertelde me dat ik nog wel even op mijn bestelling kon wachten. Een hoop geneuzel, een telefoon die maar bleef gaan, kortom; voorlopig niet aan de beurt.

Ik pakte een boek uit de stapel over "nieuwetijds kinderen", erg interessant. Ik heb het bijna uitgelezen.. Toen werd het wel tijd om de twee boeken op te halen. Ik had een boek over parkeerbonnen en hoe er onderuit te komen besteld, uit beroepsmatige interesse, je zult de tactiek van de "vijand" toch moeten begrijpen .. Ook "grijsgedraaid" van Maestro Leo Blokhuis gehaald, die moest ik gewoon hebben. De rij was wat minder groot geworden.. Er stond een bontgeklede dame naast me en ik zag opeens iets bewegen in de buurt van de sjaal die ze omhad. Een nieuwsgierig koppie kwam tevoorschijn. Een kuif en een snaveltje..


Huh? dat iemand de hond uitlaat snap ik..maar een parkiet? Tjilp! hoor ik.. het beestje klautert behendig over de sjaal naar de jas en ik blijf maar kijken. "Valkparkieten zijn leuke beesten, maar herrieschoppers" ..meen ik. Deze niet volgens het "vrouwtje".. je moet ze niet de hele dag in een kooi zetten!.. Ja maar meenemen de stad in? Nouja ieder zijn meug; met de Partij voor de Dieren in de kamer krijgen we zometeen "parkieten uitlaatplaatsen" .. Ik mag het beest aaien en mijn vinger wordt vervolgens door een scherp snaveltje aan een onderzoek onderworpen.. "Hij bijt niet echt hoor".. "Nee hoor het voelt ook heel anders!" reageer ik.. Het vogeltje vliegt maar een paar meter en komt altijd weer terug. In Amsterdam heb je een kolonie halsbandparkieten die gewoon in een park leeft. Hier dus al valkparkieten die worden uitgelaten. Het is een vreemde wereld, maar wel grappig.


Ik reken de in ontvangst genomen boeken af en verlaat grinnikend de winkel, terwijl ik me afvraag wie wie nu uitlaat..

6 opmerkingen:

AnJoyMe zei

'k Zie het al helemaal voor me...
Dat verwacht je toch ook helemaal niet!
Beeldend geschreven trouwens...

Anoniem zei

Haha! Heel beeldend zelfs. Ik heb ook wel eens gezien dat iemand een konijn uitliet.. Nou ja zeg.

Anoniem zei

De mussen hier willen nooit mee, vandaar dat ik niet zo vaak in de boekwinkel kom.

Anoniem zei

Mijn Frats ging ook altijd op mijn schouder mee naar school...heb je nog tips trouwens uit dat boek?

Rogiers wartaal zei

hehehe valkparkieten zijn aparte vogels mijn zus had er ook eentje vroeger is ook eens weg gevlogen Jaren later bleek die in de voliere terecht gekomen was van iemand bij ons in de buurt.

kraker zei

Valkparkieten zijn best wel mooie beetjes om te zien, maar aaien ho maar ikke niet. Voor ik het weet knagen ze je vinger er af.