vrijdag 27 mei 2011

's Nachts

Sinds enige tijd draai ik dus nachtdiensten. Tegen elven los ik de late dienst af en vervolgens zit ik negen uur moederziel alleen in een oud pand dat als opvanghuis dienst. Jongeren maar ook volwassenen die daar hun leven tijdelijk leven. Dat betekent af en toe als duvelstoejager fungeren als het om 2 uur nog niet stil is en het spul de volgende dag naar school moet. Een ronde binnen en buiten lopen, hopen dat het pand niet instort. Het vreemde toeval wil dat ik "vroeger" in hetzelfde pand heel wat voetstappen heb gezet toen er asielzoekers waren gehuisvest. Nostalgie. Soms als ik in het holst van de nacht door het huis dwaal, hoor ik in gedachten stemmen en zie gezichten van mensen en kinderen die al zeker twintig jaar elders zijn, doorgereisd of hier gebleven.
Tegen vijf uur vertrekt de eerste trein, hoor ik de bellen, en weet ik dat de nacht er bijna op zit. Alle tijd om tot diepe gedachten te komen..of minder diepe..

Een ritme ontwikkelen; tegen kwart over acht naar bed en tegen drie uur weer op. Yeah right. Vandaag deed ik pas om vijf uur mijn ogen weer open. Dag naar de Filistijnen en zometeen weer aan de bak. Gelukkig daarna meer dan een week vrij; in het weekend mijn koffer pakken voor een midweek naar Londen! Maar daarover later. Want logrevival of niet; ik heb de smaak te pakken!

Geen opmerkingen: